آشنایی با پل بسفر | Bosphorus Bridge
آشنایی با پل بسفر | Bosphorus Bridge
پل بسفر استانبول یکی از زیباترین پل های کابلی ترکیه و اولین پل ساخته شده بر روی تنگه بسفر است.پل بغاز در بین مردم استانبول به (Birinci Köprü) معروف است.این پل از جمله پل های تاریخی ترکیه هم محسوب میشود که طرفداران بسیاری به خاطر زیبایی خصوصاً در شب دارد و همه ساله این پل و زیبایی آن جزء جاهای دیدنی شهر استانبول برای مسافران قرار میگیرد.
در تمام شهرهایی که به وسیله ی یک تنگه از هم جدا می شوند این انتظار وجود دارد که پل هایی وجود داشته باشند که بتوانند دو قسمت شهر را به هم وصل کنند، این پل ها معمولا بسیار هم چشمگیر هستند و خیلی زود به جاذبه های گردشگری تبدیل می شوند.در شهر استانبول هم که وجود تنگه ی بسفر باعث جدا شدن دو قسمت اروپایی و آسیایی از هم شده است که توسط پل هایی به هم متصل شده اند.
در آخر به شما این نوید را میدهیم که امکان ندارد شما توراستانبول را انتخاب کنید و به شهر زیبای استانبول سفر کنید و از رویپل بسفر عبور نکنید.این پل در شب با چراغهای زیبا و خوشرنگی تزئین شده و منظرهی بیهمتایی را به وجود آورده است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

شهر زیبای استانبول در انحصار تنگه ها و آب هاست.در این شهر پل ها نقش مهمی را ایفا می کنند.پل های این شهر ارتباط دهنده یبخش های مختلف و زیبای این شهر به یکدیگر هستند و در گذر زمان خودشان به زیبایی ها و جلوه های منحصر به فرد شهر تبدیل شده اند. ادبیات کشور ترکیه را اگر خوانده باشید متوجه می شوید که چقدر پل های این شهر در بافت فکری و خاطرات این شهر تاثیرگذار هستند.
تنگه بینظیر بسفر و سه پلی که روی آن قرار دارد با چشمانداز فوقالعادهشان مانند گردنبند مرواریدی بر گردن استانبول هستند.تنگه بسفر، باریکه آبی ست در کشور ترکیه که در حد فاصل دو دریای سیاه و مرمر قرار گرفته و دو قاره آسیا و اروپا را از یکدیگر جدا می کند، این تنگه را باریک ترین مسیر آبی می دانند که برای ناوبری بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد. شهر زیبای استانبول در دو طرف این تنگه جای خوش کرده است. تنگه بسفر در طول تاریخ بسیار استراتژیک بود و تسلط بر آن، به حکومت ها، چه در زمان صلح و چه در هنگام جنگ، قدرت می بخشید؛ اما برای قرن ها، کسی نتوانسته بود به جز چند پل موقت در این جا، سازه ای بسازد و ارتباطی دائمی میان دو طرف برقرار کند؛ تا سال ۱۹۷۰، که بالاخره دولت ترکیه با احداث سازه ای بر روی این تنگه موافقت کرد و این گونه، پل دائمی میان دو قاره آسیا و اروپا برای اولین بار ایجاد شد.
پل بغاز که به تازگی نام آن را به شهدای ۱۵ تموز (تِموز نام ترکی ماه جولای است) تغیر دادهاند، یکی از رویاییترین چشماندازها را دارد. پل بغاز یا بسفر دو قاره آسیا و اروپا را به هم متصل میکند. این پل به دلیل ظرافت خاصی که در معماریاش به کار رفته به مروارید بسفر هم شهرت دارد. روی پایه پل عبور و مرور بسیاری اتفاق میافتد و از نظر حمل و نقل اهمیت بسیاری برای شهر استانبول دارد.
یک پای این پل زیبا در محله بیلربی و پای دیگرش در محله اُرتاکوی است.
در فوریه ۱۹۷۰، پروژه ساخت پل بسفر آغاز شد و در ژوئن ۱۹۷۳ به پایان رسید. البته پس از ساخت پل بسفر، چندین سازه دیگر هم به روی تنگه بسفر ساختند تا دو سوی تنگه را به یکدیگر ارتباط دهند؛ اما با این حال پل بسفر اول، همچنان از اهمیت بیشتری برخوردار است و به عنوان ۲۵امین پل معلق بزرگ دنیا محسوب می شود. البته با پای پیاده نمی توانید از آن عبور کنید، اما اگر برای اینستاگرامتان یک عکس عالی با پس زمینه غروب و سازه ای مدرن می خواهید، حتما قدم زنان در کنار تنگه به سمت این پل بروید.
پل اول: پل بُغاز یا بُسفر
پل دوم: پل سلطان محمد فاتح
پل سوم: پل یاوز سلطان سلیم
از دهه ۱۹۸۰ که پل سلطان محمد فاتح در فاصله کمی از این سازه ساخته شد، به پل بسفر، “پل اول” نیز لقب دادند. اگرچه از سال ۲۰۱۶ تاکنون، نام رسمی این سازه، به پل شهدای ۱۵ ژوئیه تغییر کرده است که در ادامه دلیلش را به شما می گوییم. در آخر بد نیست بدانید که در زبان ترکی به پل استانبول، پل بغاز (İstanbul Boğazı) نیز می گویند.
این پل های دیدنی و جذاب یکی از تصاویر شگفت انگیز از ترکیه در کنار بناهای تاریخی ای همچون ایا صوفیه می باشد ، در ضمن پل اول استانبول نزدیکترین بنا به دریای مرمره بوده که در نزدیکی ” برج گالاتا “ دروازه ای به جاذبه های محبوب شهر قدیمی مثل کاخ توپکاپی و بازار بزرگ استانبول قرار گرفته و از آنجایی که این مسیر با حضور توریست ها در استانبول و برای اکثریت تجارت ها مورد استفاده قرار می گیرد همیشه شلوغ و بسیار پر ازدحام می باشد و بدین منظور پل سلطان محمد فاتح به همین دلیل ساخته شده است .
ویدیوی نمایشی پل بلغاز در استانبول رو از اینجا در سایت استانبول سرا ببنید👇👇
ابعاد پل بسفر یا پل بغاز استانبول:
این پل، پلی معلق و فولادی است که ۱۵۶۰ متر طول دارد و ۳۳٫۵ متر عرض. بخش اصلی پل میان دو برج ۱۶۵ متری قرار گرفته و ۱۰۷۴ متر طول آن است. بخش مرکزی پل توسط کابل های فلزی زیگزاگی نگه داشته می شود. همینطور بد نیست بدانید که ارتفاع پل بسفر از سطح آب را، ۶۴ متر تخمین زده اند.
پل بسفر را یک نمونه هوشمندانه در معماری می دانند که هم از منظر حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است و همینطور، یکی از جذابترین جاذبه های کشور ترکیه شمرده می شود. این پل زیبا نماد مهمی برای شهر استانبول است و به ویژه در طول شب ها، جلوه ای رویایی به تنگه بسفر و شهر استانبول می بخشد. و روشنایی خیرهکننده این پل در شبها الهامبخش بسیاری از شاعران و نویسندگان ترک بوده است.

از آوریل ۲۰۰۷، سیستم نور ال ای دی کاملا کامپیوتری ای با رنگ ها و الگوهای مختلف، ساخت شرکت فیلیپس، در شب ها پل را نورانی میکند.
در سال ۲۰۱۲، OGS و KGS با سیستم جدید HGSکه از تکنولوژی شناسایی فرکانس رادیویی ( RFID ) استفاده میکند، جایگزین شدند.
از روی این پل میتوانید چشمانداز ۳۶۰ درجهای از استانبول را ببینید. از سمت ارتاکوی مسجد جامع و زیبای اُرتاکوی خودنمایی میکند و از طرف بیلربی قصرهای باشکوه استانبول دیده میشود.
با ما همراه بمانید تا بیشتر از این سازه بدانید.
ویدیوی نمایشی جذاب ترین جاذبه استانبول با نام پل بسفر | Bosphorus Bridge رو از اینجا در سایت استانبول سرا ببنید👇👇
عملکرد پل بسفر:
بزرگراه روی پل ۸ لاین دارد. سه لاین استاندارد، یک لاین اورژانسی و یک پیاده رو به صورت دو طرفه قابل استفاده هستند. صبح های روزهای کاری بیشتر ترافیک به سمت غرب و اروپا است و بنابراین ۴ لاین از ۶ لاین به سمت غرب و تنها دو لاین به سمت شرق باز هستند. از طرف دیگر، عصر روزهای کاری چهار لاین به ترافیک سمت شرق و دو لاین به ترافیک سمت غرب اختصاص داده می شوند.
در ۴ سال اول پس از تاسیس، عابران پیاده می توانستند از طریق آسانسور های داخل برج های دو طرف پل به پل بسفر دسترسی داشته و روی آن راه بروند. امروزه هیچ عابر پیاده یا وسایل نقلیه ی تجاری از قبیل کامیون اجازه ی عبور از روی پل را ندارد.
امروزه روزانه حدود ۱۸۰۰۰۰ وسیله ی نقلیه به هر دو جهت پل بسفر رفت و آمد می کنند که ۸۵% این وسایل را اتومبیل ها تشکیل می دهند. در ۲۹ دسامبر ۱۹۹۷ یک میلیارد وسیله ی نقلیه از پل عبور کردند. زمانیکه روی پل کاملا پر باشد، میانه ی پل حدود ۹۰ سانتی متر خم می شود.

بهترین نقاط برای تماشای پل بسفر:
نزدیک غروب است و اگر شما هم مثل ما قصد دیدن پل بسفر را دارید باید به سمت تنگه بسفر راهی شوید.در ادامه مسیر به تنگه بسفر میرسیم.تنگه ای که برای متصل کردن شرق به غرب متحمل جنگهای امپراطوریهای گوناگون بوده، اما امروزه همین تنگه به خودی خود یکی از جاذبه هایی است که شهر استانبول در دل خود جای داده است. بیایید تا سوار بر کشتیهای کروز شویم و همه جذابیتهای اطراف این تنگه را در عرض دو ساعت ببینیم و بعد از آن با خیال راحت در کنار تنگه قدم بزنید و یک جور دیگر این جاذبهها را ببنید.حتی اگر تا به حال به استانبول نرفته باشید و یا به طور کلی اهل گردش نباشید بدون شک برای یکبار هم که شده نام تنگه بسفر به گوشتان خورده است. تنگه ای که مهمترین وظیفه اش جدایی بوده است!
از آن جایی که پیاده روی بر روی پل بسفر ممنوع است، بیشتر مسافران استانبول، از کناره های تنگه بسفر به تماشای این سازه می نشینند. به همین خاطر، در این بخش به شما پیشنهاد می دهیم که به کجای شهر استانبول بروید تا این پل را از زاویه بهتری ببینید، یکی از گزینه های پیشنهادی ما در بخش آسیایی پل است و دیگری در بخش اروپایی:
بخش اروپایی
در بخش اروپایی، ناحیه بشیکتاشِ (Beşiktaş district) برای تماشای این پل زیبا مکان مناسبی ست. این ناحیه در منطقه ساحلی تنگه بسفر قرار گرفته است و دورنمایی تماشایی به پل بسفر دارد. اما بهترین مکان در این محدوده برای دیدن پل و گرفتن عکس سلفی با آن نزدیکی مسجد اورتاکوی است. این مکان، یکی از دیدنی ترین جاذبه هایاستانبول به شمار می رود چرا که هم می توانید از مسجد زیبای اورتاکوی دیدن کنید و هم از تماشای تنگه و پل بسفر از نمایی نزدیک لذت ببرید. راه دیگری هم برای شما وجود دارد؛ می توانید از اسکله اورتاکوی، سوار کشتی های تفریحی شوید و گشتی در تنگه بسفر بزنید. به این طریق از زیر پل بسفر عبور می کنید و تجربه ای به یاد ماندنی برای خود رقم می زنید.
ساعت و هزینه کشتی ها: این تورها از ساعت ۱ بعدازظهر آغاز به کار می کنند. هر دور گردش در تنگه بسفر یک ساعت زمان می برد و به ازای هر نفر ۱۲ لیر ترکیه باید هزینه کنید.
در فاصله ۲۵۰ متری به سمت شمال غربی مسجد، ایستگاه اتوبوس کاباتاش لیسِسه (Kabatas Lisesi) و کمی دورتر ایستگاه اتوبوس کاباتاش ارکک لیسه (Kabataş Erkek Lise) قرار گرفته اند. استفاده از اتوبوس یکی از مناسب ترین انتخاب ها برای رسیدن به مسجد اورتاکوی است و حتی بسیاری از محلی ها هم این گزینه را برمی گزینند.
آدرس: استانبول، کرانه غربی تنگه بسفر، ناحیه بشیکتاش، پل مسیدیه، محله مسیدیه، میدان اسکله اورتاکوی
Address: Mecidiye Neighborhood, Mecidiye Bridge, Beşiktaş district, İstanbul, Turkey
بخش آسیایی
در بخش آسیایی، نواحی اطراف کاخ بیلربیی (Beylerbeyi Sarayı) مکان مناسبی برای تماشای پل بسفر است. این کاخ در محله بیلربیی قرار دارد، یعنی همان جایی که دهانه آسیایی پل در آن قرار گرفته است. برای رسیدن به این منطقه هم اتوبوس بهترین انتخاب است. ایستگاه های اتوبوس بیلربیی سرایی (Beylerbeyi Sarayı) در فاصله تقریبا ۲۹۰ متری از این کاخ قرار گرفته اند و با حدود ۵ دقیقه پیاده روی می توانید به آن ها برسید.
آدرس: ترکیه، استانبول، ناحیه اسکودار، محله بیلربیی، خیابان عبدالله آقا
Address: Turkey, İstanbul, Üsküdar, Beylerbeyi Mahallesi, Abdullahağa Cd

پل دائمی بسفر,Birinci Köprü,پل بغاز استانبول
تاریخچه پل بسفر بسیار طولانی و پربار می باشد.در اصل ایده ابتدایی این پل برای اولین بار در حوالی سال ۵۰۰ قبل از میلاد مطرح شده است درست زمانیکه داریوش ” امپراتور ایرانی ” پلی موقتی به جهت تعقیب سکاهای فراری بر روی تنگه بسفر ساخته بود.در زمان حکومت داریوش اول در سال ۵۱۲ پیش از میلاد،پل موقتی از زورق ها بر روی تنگه بسفر بست. در تعقیب سپاهیان قوم سکاها بود که تنگه بسفر سد راهش شد و ادامه حرکت را برایش غیرممکن کرد.
و اینکه در سال ۴۸۰ قبل از میلاد ، مجدد پل موقتی دیگری بر فراز تنگه ” داردانل یا هلسپونت ” که تنگه ای واقع در جنوب شهر و دریای مرمره می باشد نیز ساخته شده است که این پل توسط پادشاه ایرانی خشایار شاه جهت حمله به نیروهای یونان و اسپارتا بنا نهاده شده بود و جالب است که این دو پل تاریخی موقتی بودند درست تا زمانیکه در سال ۱۹۷۳ میلادی پل اول در استانبول پایتخت ترکیه ساخته شد و مهم است بدانید که تا آن زمان همه حمل و نقل های صورت گرفته از میان این تنگه به وسیله قایق انجام می شده است و خیلی بامزه است که در حال حاضر این قایق ها همچنان جهت حمل و نقل استفاده می شوند و وسایل نقلیه محبوب و مورد علاقه گردشگران در فصل های مختلف به خصوص فصل بهار است چرا که به هر صورت در این زمان آب و هوا کمی معتدل تر و مناسب تر است ، حتما تنگه بسفر را برای گشت و گذار و گردش های دریایی خود امتحان کنید و از قایق سواری در فصل بهار در این تنگه نهایت لذت را ببرید.
تاریخچه ی نوین پل بسفر در سال ۱۹۰۰ آغاز شد؛ ایده عبور از تنگه بسفر به زمانهای بسیار دور برمیگردد.به گفته تعدادی از مورخان زمانی که داریوش،پادشاه ایران برای عبور از تنگه بسفر،کشتیها را کنار هم قرار داد و با این کار توانست پل متحرکی ایجاد و از آن عبور کند.از همان زمان ایده گذر از تنگهی بسفر شکل گرفت و پروژههای مختلفی ارائه شد که همگی در حد یک طرح بودند و فقط بر روی کاغذ پیاده شدند.در ضمن موضوع مهم این بود که تا سال ۱۹۵۷ میلادی که ترکیه هنوز یک جمهوری مستقلی بشمار نمی رفت تصمیم جدی و اساسی مینی بر شروع ساخت بنا گرفته نشده بود و سرانجام در قرن بیستم با رشد صنعت و توسعهی استانبول و همچنین ترافیکهای ایجاد شده بین آسیا و اروپا ساخت پل روی تنگهی بسفر ضروری شد.طبق محاسبات انجام شده توسط گروهی از مهندسین و کارشناسان ساخت این پل بر روی تنگه بسفر در ۹ منقطه امکانپذیر بود. ولی سرانجام در سال ۱۹۴۰ یک مهندس ترکیهای همراه با حمایت انجمن مهندسین ترکیه و همکاری تعدادی از مهندسین آمریکایی پروژهی ساخت پل بر روی تنگه بسفر را طرح کردند که دولت ترکیه در آن زمان با آن پروژه مخالفت کرد.زمانیکه شرکت راه آهن بسفر پلان هایی شامل یک راه آهن بین دو قاره را طراحی کرد. تا سال ۱۹۵۷ که ترکیه هنوز یک جمهوری مستقل نشده بود، تصمیم جدی ای برای شروع ساخت بنا گرفته نشد. ساخت و ساز در سال ۱۹۷۰ آغاز و ساخت پل یک روز پس از ۵۰ امین سالگرد استقلال کامل گشت. شرکت مهندسی انگلیسی ای که طراحی پل بسفر را بر عهده داشته، چندین پل معروف دیگر از جمله پل بندرگاه آوکلند ( Auckland Harbour ) در نیوزلند، پل هامبر ( Humber ) در انگلستان و پل رود ولتا ( Volta River ) در آفریقای غربی را طراحی کرده است.
و جالب است بدانید که در پی ساخت آن ۳۵ مهندس و ۴۰۰ مرد با تلاش های بی وقفه بر روی این پروژه کار میکردند تا اینکه این پل در تاریخ ۳۰ اکتبر ۱۹۷۳ میلادی بصورت کامل به اتمام رسید و توسط رئیس جمهور فخری کوروترک و نخست وزیر نعیم تالو افتتاح و به روی عموم مردم بازگشایی شد و مهم تر این که هزینه ساخت آن ۲۰۰ میلیون دلار ( ۱/۰۷ میلیارد دلار با توجه به قیمت دلار در سال ۲۰۱۶ ) برآورد شده است .
در واقع کار ساخت پل بغاز از سال ۱۹۷۰ آغاز و در سال ۱۹۷۳ به پایان رسید و در تاریخ ۲۹ اکتبر همان سال افتتاح شد.در ابتدای بهرهبرداری از پل بغاز روزانه به طور متوسط ۳۲ هزار وسیله نقلیه از روی پل بغاز عبور میکرد که این رقم در سال ۱۹۸۷ به ۱۳۰ هزار و در سال ۲۰۰۴ به ۱۸۰ هزار رسید.از سال ۱۹۸۷ عبور عابرین پیاده از روی این پل ممنوع شده است.پل بغاز دارای طول ۱۱۵۰ متر،عرض ۳۹ متر و فاصلهی آن از سطح دریا حدود ۱۰۵ متر میباشد.
در آخر به شما این نوید را میدهیم که امکان ندارد شما توراستانبول را انتخاب کنید و به شهر زیبای استانبول سفر کنید و از روی پل بغاز عبور نکنید.این پل در شب با چراغهای زیبا و خوشرنگی تزئین شده و منظرهی بیهمتایی را به وجود آورده است که دیدن آن خالی از لطف نیست.
پل بسفر مدخلی به دریای مرمره و ساحل شمالی ترکیه می باشد. در این مکان شهر بورسا که به خاطر حمام های ترکی اش معروف است و استان چاناکاله که دروازه ای به دریای مرمره و اژه و جزایر زیبای یونانی است، قرار دارند.
تقریبا تمامی بازدید کننده های شهر در طول مدت اقامتشان از روی این پل خوش منظره گذر کرده یا زیر آن قایق سواری کرده اند. در طول روز مناظر زیبایی از مناره ها و گنبد های رفیع مسجد آبی و ایا صوفیه در پس زمینه ی پل بسفر قابل مشاهده اند. در طول شب نورهای کامپیوتری ال ای دی با الگوها و رنگ های مختلف پل را مزین می کنند.
ویدیوی نمایشی پل معلق استانبول در استانبول رو از اینجا در سایت استانبول سرا ببنید👇👇
ساخت پل دائمی بسفر:
تاریخچه ساخت پل دائمی به روی تنگه بسفر به سال ۱۹۰۰ باز می گردد؛ زمانی که شرکت راه آهن بسفر، طرح هایی شامل یک راه آهن بین دو قاره را طراحی کرد. اما هنوز میان دو قاره حتا مسیری ساده تعبیه نشده بود چه برسد به خط آهن. پس باز هم برای سال ها، پروژه ساخت مسیر ارتباطی میان دو قاره مسکوت ماند.
در دهه ۱۹۵۰، جمعیت استانبول روز به روز در حال افزایش بود، همچنین بالا رفتن حجم ترافیک میان بخش اروپایی و آسیایی این شهر، نیاز به یک پل را روز به روز افزایش می داد. ترافیک دریایی هم از طرف دیگر بر مشکلات می افزود، افراد بسیاری می خواستند بارهای شان را از یک طرف شهر به آن سو و به قاره دیگر ببرند. به همین خاطر نیاز به مسیری برای رفت و آمد و حمل و نقل هر روز ضروری تر می شد. تا اینکه در نهایت به خاطر فشارهای وارد شده و نیازی که به پل ارتباطی احساس می شد، در سال ۱۹۶۰، نخست وزیر وقت ترکیه، عدنان مندرس (Adnan Menderes) دستور ساخت این سازه را صادر کرد؛ اما انجام این پروژه، با کودتای ۲۷ ماه می ترکیه (۳) به وقفه افتاد.
با ثبات نسبی وضعیت سیاسی کشور ترکیه، سرانجام قرارداد ساخت این پل، در تاریخ ۱۹۶۸ با یک شرکت بریتانیایی به نام فریمن فاکس و شرکا (Freeman Fox & Partners) بسته شد. سازه زیبای بسفر را چندی از مهندسان بریتانیایی به نام های گیلبرت رابرتز (Gilbert Roberts)، ویلیام براون (William Brown) و مایکل پرسونز (Michael Parsons) طراحی کردند. این افراد همچنین طراحی پل های هامبر، پل سورن و پل فورث رود را در کارنامه خود دارند که همگی در بریتانیا ساخته شده اند.
کار ساخت و ساز پل در فوریه ۱۹۷۰ آغاز شد و رییس جمهور وقت ترکیه، جودت سونای (Cevdet Sunay) و نخست وزیر، سلیمان دمیرل (Süleyman Demirel) در مراسم آغاز ساخت حضور داشتند. اجرای طرح پل بسفر را شرکت ساخت و ساز ترکی انکا (Enka Construction & Industry Co) برعهده گرفته بود و شرکت انگلیسی Cleveland Bridge & Engineering Company و شرکت آلمانی Hochtief AG پیمانکاران پروژه بودند. در نتیجه همه این همکاری های بین المللی، ۳۵ مهندس و ۴۰۰ کارگر در پروژه ساخت پل بسفر شرکت کردند.
ساخت و ساز این سازه شگفت انگیز در نهایت در اکتبر ۱۹۷۳ به اتمام رسید. در تاریخ ۳۰ اکتبر همان سال، تنها یک روز پس از پنجاهمین روز بنیان گذاری جمهوری ترکیه، این پل به دست رییس جمهور و نخست وزیر وقت، آقایان فخری کوروترک (Fahri Korutürk) و نعیم تالو (Naim Talu) افتتاح شد. هزینه ساخت سازه را ۲۰۰ میلیون دلار آمریکا برآورد کردند.
در پی ساخت آن ” رجب طیب اردوغان “ رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی در مراسم افتتاح این پل گفت : این پل یکی از پل های پیشگام در جهان برای ارائه تسهیلات حمل و نقل است ، هم برای خودروها و هم سیستم راه آهن و در نهایت می توان گفت که ساخت این پل بخشی از یک پروژه بزرگ اقتصادی در استانبول به حساب می آید که یکی از اهداف آن کاهش ترافیک در شهر ۱۵ میلیونی و شلوغ استانبول می باشد.

مسیر و دسترسی:
در بخش های قبل توضیح دادیم که امکان پیاده روی به روی پل بسفر میسر نیست و شما تنها می توانید با ماشین از روی این سازه عبور کنید. پل بسفر از منطقه بیلربیی (Beylerbeyi) در بخش آسیایی به منطقه اورتاکوی (Ortaköy) در بخش اروپایی کشیده شده است. برای عبور از روی بسفر در هر کجای استانبول که هستید، خودتان را به بزرگراه استانبول جوره یولو (istanbul cevre yolu) برسانید و در امتداد پل بسفر حرکت کنید.
آدرس: ترکیه، استانبول، بخش اسکودار، محله کوزگونچوک، پل شهدای ۱۵ ژوئیه (بسفر)
Address: Turkey, İstanbul, Üsküdar, Kuzguncuk Mahallesi, 15 Temmuz Şehitler Köprüs
ماراتن استانبول تنها فرصت برای عبور پیاده ها از روی بسفر:
با وجود آنکه مسیری برای پیادهروها در هر دو طرف پل بسفر تعبیه شده است؛ اما با این حال اجازه عبور افراد پیاده از روی این پل وجود ندارد مگر در زمان ماراتن استانبول!
ماراتن استانبول در نوع خود بی نظیر است و تنها ماراتنی در دنیاست که به لطف پل بسفر، دویدن در دو قاره را میسر می کند. این رقابت از اکتبر ۱۹۷۹ تا اکتبر ۲۰۱۲ هر ساله برگزار می شد تا اینکه در ۲۰۱۳، زمان برگزاری این رویداد را عوض کردند. از آن پس، یکی از یکشنبه های نوامبر (معمولا در اواسط این ماه) هر سال برای چند ساعتی عبور خودروها از روی بسفر ممنوع می شود تا ورزشکاران بتوانند به رقابت شان بپردازند.
ماراتن استانبول هر سال از بخش آسیایی پل بسفر آغاز می شود و با عبور از روی این پل ادامه پیدا می کند. در این زمان است که دوندگان فرصت این را پیدا می کنند تا جلوه ای زیبا از شهر استانبول را از روی این پل تماشا کنند. در ادامه مسیر ماراتن در بخش اروپایی و با گذر از کنار بناهای تاریخی متعددی از جمله مسجد آبی و موزه ایاصوفیه طی می شود و در نهایت، به ورزشگاه اینونو بشیکتاش (BJK İnönü Stadyumu) می رسد.در زمان ماراتن وسایل نقلیه اجازه ی عبور از پل را ندارند. در ماه اکتبر بازدید کننده ها در رویداد “fun run“ شرکت کرده و با پای پیاده از روی پل بسفر عبور می کنند. بسیاری به پیکنیک رفته و از منظره ی پل لذت می برند.


نکات شنیدنی درباره بسفر:
پشت اسکناس های ۱۰۰۰ لیره ای مربوط به سال های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۶ طرح پل بسفر نقش شده بود.
در ساعت ۰۷:۰۰ صبح به وقت محلی در تاریخ ۱۵ می ۲۰۰۵، ستاره ی تنیس آمریکایی، ونوس ویلیامز با تنیسور برجسته ی ترک، اپیک سن اوغلو، روی پل مسابقه ای نمایشی دادند که اولین مسابقه ی تنیس برگزار شده بین دو قاره بود. این رویداد برای ارتقاء جام تنیس زنان استانبول برگزار شده بود و ۵ دقیقه طول کشید. پس از این نمایش، و پس از آن، بازیکنان دسته های بازی شان را به درون تنگه بسفر پرتاب کردند.

در ۱۷ جولای ۲۰۰۵، به وقت محلی ۱۰:۳۰، راننده ی فرمول یک انگلیسی، دیوید کولتارد، به صورت نمایشی ماشین مسابقه ی رد بولش را از سمت اروپایی به سمت آسیایی راند و پس از یک چرخش ماهرانه در نزدیکی عوارضی به سمت اروپایی بازگشت. او ماشینش را در باغ دلمه باغچه – جایی که سواری اش را آغاز کرده بود – پارک کرد. در هنگام عبور از پل، ماشین فرمول یک کولتارد به دلیل عبور از دکه های عوارضی بدون پرداخت عوارض توسط سیستم نظارت اتوماتیک ثبت و ۲۰ یورو جریمه شد. تیم او جریمه را پرداخت کرد.

در ۵ نوامبر ۲۰۱۳ گلف باز شماره یک جهان، تایگر وودز، که برای بازدید از مسابقات گلف ۲۰۱۳ Turkish Airlines Open که بین ۷ و ۱۰ نوامبر برگزار میشد آمده بود، با هلیکوپتر به پل بسفر آورده شد و چند ضربه ی نمایشی از سمت آسیایی به سمت اروپایی پل، که برای یک ساعت بسته شده بود، انجام داد.

در ۱۵ جولای ۲۰۱۶، پل بسفر توسط بخشی از نیروهای مسلح ترکیه در تلاش برای کودتا بسته شد، ولی سربازهای درگیر در ماجرا روز بعد خود را به نیروهای پلیس تسلیم کردند. در ۲۵ جولای ۲۰۱۶، نخست وزیر بن علی ییلدیریم اعلام کرد که پل بسفر به پل شهدای ۱۵ جولای تغییر نام می دهد.

رتبه جهانی بسفر:
پل بسفر در زمان به اتمام رسیدنش، از منظر طول، چهارمین پل معلق در جهان به شمار می رفت و اگر کشور آمریکا و سه پل طولانی ترش، یعنی پل مکینو (Mackinac)، پل ورازانو-نروز (Verrazzano-Narrows) و پل گلدن گیت (Golden Gate) به حساب نمی آمد، بسفر طولانی ترین پل معلق جهان می بود.
این پل تا سال ۱۹۸۱ و به پایان رسیدن ساخت پل هامبر (Humber) در انگلستان، طولانی ترین پل معلق در اروپا باقی ماند و تا زمان تکمیل دومین پل بر روی تنگه بسفر، یعنی پل سلطان محمد فاتح در سال ۱۹۸۸، همچنان طولانی ترین پل آسیا بود. در حال حاضر این سازه زیبا و تماشایی، مقام بیست و پنجمین پل معلق در دنیا را از آن خود دارد.

محله های معروف اطراف تنگه بسفر استانبول:
محله میرگان: امیرگان به خاطر معماری خانه های قدیمی و پارک سرسبزیش گردشگران زیادی را به خود می کشاند این پارک در ماه فروردین در هنگام فسستیوال گل های لاله صدها گل لاله دارد.
محله ببک (Bebek): در این محله، پارک معروفی هست اما غرفه ها و بوتیک های آن بیشتر طرفدار دارد! در این محله می توانید غذاهای دریایی، بستنی و وافل بخورید.
محله اورتاکوی: به غیر از مسجد معروفش، کلیساها و مکان های مقدس زیادی دارد. غذاهای خیابانی این محله هم معروف است.
کاخ های عثمانی: در دوه عثمانی، اطراف تنگه ی بسفر پر از کاخ های باشکوه و خانه های یالی برای ثروتمندانی بود که بیشتر آن ها مرتبط به سلسله ی عثمانی بودند. کاخ های توپکاپی و دلما باغچه دو کاخ عثمانی هستند که هر روز صدها گردشگر دارند.
مسجد اورتاکوی: این مسجد که در عکس های کارت پستالی استانبول زیاد دیده می شود در سال ۱۸۵۶ درست شد و نمونه ی زیبایی از معماری باروک است. در این مسجد نوسازی هایی انجام شد و به غیر از ساعت های نماز هم می توانید از آن دیدن کنید.
مسجد ایسکله (Iskele) در اوسکودار: این مسجد در سال ۱۵۴۸ توسط معمار سینان ساخته شد و در نزدیکی آن هم «مسجد شمسی پاشا» یکی دیگر از مساجد معمار سینان هست مسجدی که در سال ۱۵۸۰ ساخته شد و یکی از جذاب ترین مساجد این ناحیه است.
موزه سادبرک حانیم (sadberk Hanim): موزه ی بزرگی نیست اما مجموعه های باارزشی از آثار باستان شناسی و آثار هنری ترکی اسلامی دارد.
تنگه بسفر همان تنگه معروفی است که شهر استانبول را به دو بخش اروپایی آسیایی تقسیم کرده است و عامل جدایی بین دو قاره آسیا و اروپا بوده است. معروفیت این تنگه به اینجا ختم نمیشود. این تنگه سالهای سال است که بهخاطر جاذبههای بسیاری که در اطرافش دارد بیش از پیش مورد توجه گردشگران است. از این جاذبهها میتوان به کاخهای گوناگون و موزهها و مساجد مختلف اشاره کرد که زیبایی این تنگه را دو چندان کرده است .
در کنار همه این زیبایی ها باید بدانید که محله امیرگان با پارک زیبایش ،محله ببک با رستورانهای مشهورش و محله اوتاکوی با برنامههای شبانهاش معروفترین محلهایاین تنگه هستند.سفر نیم روزی خود را با تورهای کشتی آغاز کنیم . در کنار پنجره های کشتی بایستید و نظارهگر مکانهای تاریخی و قلعه ها و خانههای چوبی بزرگ ثروتمندان در ساحل باشید.
کاخها و موزههای ساحل تنگه بسفر:
آنادولوکاوایی:
در بالاترین قسمت ساحل آسیایی، سکونتگاه کشتیهای تنگه بسفر است که به نام آنادولوکاوایی شناخته میشود. دهکده ماهیگیری کوچکی که از رستورانها و استندهتی بستنی و کلوچه فروشی پر است. قلعه بیزانسی که امپراطوری روم شرقی سازنده آن بوده و بعدها توسط جنواییها توسعه یافته ، مهمترین جاذبه این منطقه است.شاید در نگاه اول مخروبهای بیشتر از این بنا باقی نمانده باشد اما ما پیشنهاد میکنیم که از تپهها بالا بروید و از کنار آن ، دریای سیاه و تنگه بسفر را تماشا کنید.
آرنات روت کویخانههای چوبی دوره عثمانی که برخی از آنها به رستورانهای دریایی تبدیل شدهاند برگ برنده جذابیت این محله هستند. توصیه ما را جدی بگیرید! به هیچ وجه پیاده روی در این منطقه ساحلی را از دست ندهدید.
ببک:
به روزترین محله در استانبول که با قایقهایی گرانقیمت و رستورانها و کافههای لوکس و بوتیکهایی که برندهای معروف و جواهر هستند شناخته می شود ببک است.
کاخ بیگلربیگی:
محل اقامت تابستانی پادشاهان بوده است و طراحیاش تلفیقی از سبک معماری ترکی و اروپایی است. سقف رنگی پرزرق و برق و لوسترهای کریستالیاش با ستون های مرمرین و سرستونهای طلا و حکاکی نقوش پیچیده از این قصر مکانی زیبا برای جذب گردشگران ساخته و حیاط زیبا و سرسبزش زیبایی این کاخ را دو چندان کرده است. تمام این زیباییها ارزش گذراندن کمی از وقت سفر نیم روزهتان را دارد.
امیرگان تنگه بسفر:
پارک سرسبز و زیبای امیرگان شناسه این منطقه است. در این پارک سه عمارت قرن نوزدهمی و یک موزه وجود دارد که متعلق به خدیو مصر بوده است.در فضای سرسبز و رنگارنگ این پارک چندین کافه رستوران وجود دارد و جشنواره هرساله لالههاست که گردشگران را به سمت خود میکشاند.
اوتاکوی:
گذراندن بعدازظهرها و شبهای تابستانی بینظیر آن باوجود رستورانها دورتادور میدان کوچک آبی اورتاکوی بینظیر است و مسجد این منطقه به زیبایی آن افزوده است.
موزه صاقب صابانچی:
این موزه خصوصی محل برگزاری نمایشگاهها در سطح جهانی است. مجموعه اصلی این موزه ازنقاشیهای متعلق به پایان قرن نوزده و مجموعه کمیاب خطاطیهای متعلق به امپراطوری عثمانی و لوازم آنتیک خانواده صابانچی تشکیل شده است.
گالری ایزنیک:
هنرهای سرامیک و کاشی را در این گالری تماشا کنید.
رستورانها:
رستوران بابا آدم:این رستوران مدل ترکی خانه ماهی است و در ساخت این رستوران از عناصری مثل تور ماهیگیری و هر چه که نشانی از دریا و ماهیگیری دارد استفاده شده است.
رستوران موزدچانگا:یکی از رستورانهای لوکس این منطقه است و منوی رستوران بیشتر مدیترانهای است و خوراکهای بین المللی هم سرو میشود.
رستوران خانهکافه تنگه بسفر:از مشهورترین رستورانهاست با ویوی رو به آب با دو تراس بزرگ.منوی این رستوران را غذاهایی تشکیل داده است که پیش غذا و خوراک اصلی دارد.
رستوران توگرا:رستورانی درون کاخ است و از گرانترین رستورانهاست. منوی این رستوران را پیش خوراکهای گرم و سرد تشکیل داده و خوراک اصلی با ماهی و گوشت درست میشود.میزهای این رستوران بین ستونهای مرمری با ویوی تنگه بسفر چیده شده است.
هتلها:
هتل چهار فصل:هتلی لوکس و قدیمی مربوط به قرن نوزدهم که در ابتدای کار قصرعثمانی بوده است. در این هتل سوییتهای برای اجاره نیز وجود دارد. این هتل یکی از زیباترین استخرهای سرپوشیده را دارد و استخر رو باز آن در چند قدمی دریاست که زیبایی این استخرها نیز کم نیست.
خانه هتل بسفر:اقامتگاههای این هتل اکثرا رو به دریا ساخته شده است و برخی از اتاقها هم بالکن اختصاصی دارند و صبحانههای این هتل در کافه خانهی رو به آب سرو میشود و آرامش رکن اساسی این هتل است.
هتل قصر چراغان تنگه بسفر:این هتل لوکس نیز اقامتگاه سلاطین عثمانی بوده است. هر اتاق حمامی بزرگ از سنگ مرمر دارد و بعضی اتاقها بالکن رو به تنگه دارند.یازده سوئیتی که در این هتل وجود دارد در فضای خود قصر است.
سخن آخر:
به معرفی پل بسفر پرداختیم که به عنوان اولین پل ارتباطی میان قاره آسیا و اروپا شناخته می شود و از این حیث، اهمیت بسیار بالایی دارد. تاریخچه ساخت این سازه را برایتان روایت کردیم و نگاهی اجمالی به معماری آن داشتیم. همچنین چندی از رویدادهای جالبی که در طول تاریخ بر روی این پل برگزار شده اند را ذکر کردیم.
نظرتان درباره این مطلب چه بود؟
آیا تا به حال بازدیدی از پل اول بسفر داشته اید؟
دوست دارید دیگر درباره کدام جاذبه های ترکیه بدانید؟
منتظر دیدگاه شما هستیم.
[toc]آشنایی با پل بسفر | Bosphorus Bridge
امتیاز - 93%
93%
امتیاز
پل بسفر استانبول یکی از زیباترین پل های کابلی ترکیه و اولین پل ساخته شده بر روی تنگه بسفر است.پل بغاز در بین مردم استانبول به (Birinci Köprü) معروف است.این پل از جمله پل های تاریخی ترکیه هم محسوب میشود که طرفداران بسیاری به خاطر زیبایی خصوصاً در شب دارد و همه ساله این پل و زیبایی آن جزء جاهای دیدنی شهر استانبول برای مسافران قرار میگیرد.